IELTS Speaking topic fishing: Từ vựng & bài mẫu chi tiết
Tóm Tắt Nội Dung Bài Viết
IELTS Speaking topic fishing: Từ vựng & bài mẫu chi tiết
Tóm Tắt Nội Dung Bài Viết
Chào các bạn, series bài học lần này của chúng ta sẽ gắn liền với chủ đề Fishing (Câu cá). Đây là một chủ đề mà hầu hết các bạn đều đã từng nghe đến, nhưng có thể ít khi có cơ hội vận dụng trong bài thi IELTS Speaking. Lý do là vì chủ đề này không quá phổ biến và nhiều bạn học sinh cũng không có sở thích câu cá thực tế.
Tuy nhiên, đừng quá lo lắng! Việc nắm vững các từ vựng và ý tưởng dưới đây sẽ giúp bạn tự tin “ghi điểm” khi gặp chủ đề này. Đặc biệt, chúng ta sẽ học cách liên hệ chủ đề Fishing với các vấn đề quen thuộc và quan trọng hơn như môi trường (environment), bảo tồn (conservation) và thư giãn (relaxation). Cách tiếp cận này sẽ giúp bạn có nhiều ý tưởng để triển khai sâu sắc và đạt điểm số cao hơn.
Bài viết được tham vấn chuyên môn bởi thầy Nam Phan – Giáo viên tại trung tâm ngoại ngữ ECE, xin mời các bạn cùng theo dõi!
Bộ từ vựng ăn điểm chủ đề Fishing (IELTS Speaking Vocabulary)
Dưới đây là các cụm từ vựng nâng cao (collocations) và từ chuyên ngành được thầy Nam Phan tuyển chọn, giúp bài nói của bạn tự nhiên và học thuật hơn.
Các hình thức và mục đích câu cá
| Từ vựng | Phát âm | Loại từ | Nghĩa tiếng Việt & Ví dụ |
| angling | /ˈæŋɡlɪŋ/ | (n) |
Câu cá bằng cần và dây (thường là thể thao/giải trí) Eg: Angling is a slow-paced hobby that rewards patience. |
| recreational fishing | /ˌrekriˈeɪʃənəl ˈfɪʃɪŋ/ | (n.phr) |
Câu cá giải trí (cho vui, không vì mục đích thương mại) Eg: Recreational fishing is popular on weekends in my country. |
| ethical angling | /ˈeθɪkəl ˈæŋɡlɪŋ/ | (n.phr) |
Câu cá có đạo đức/trách nhiệm Eg: Ethical angling means minimizing stress on the fish. |
| catch-and-release | /ˌkætʃ ən rɪˈliːs/ | (n.phr) |
Hình thức bắt rồi thả lại ngay (để bảo vệ cá) Eg: Many anglers support catch-and-release to reduce harm. |
| to unwind | /ʌnˈwaɪnd/ | (v) |
Thư giãn, xả stress (Lý do phổ biến khi đi câu) Eg: Fishing helps me unwind and clear my head. |
Từ vựng về môi trường & hệ sinh thái
Đây là nhóm từ vựng “vàng” giúp bạn nâng band điểm trong phần thảo luận chuyên sâu.
| Từ vựng | Phát âm | Loại từ | Nghĩa tiếng Việt & Ví dụ |
| sustainable fishing | /səˈsteɪnəbl ˈfɪʃɪŋ/ | (n.phr) |
Đánh bắt cá bền vững (không làm cạn kiệt nguồn lợi) Eg: Governments promote sustainable fishing to protect marine life. |
| overfishing | /ˌəʊvəˈfɪʃɪŋ/ | (n) |
Đánh bắt quá mức (vượt quá khả năng tái tạo của cá) Eg: Overfishing can push certain species to the edge of extinction. |
| fish stocks | /fɪʃ stɒks/ | (n.phr) |
Nguồn cá, trữ lượng cá trong tự nhiên Eg: Strict rules help maintain healthy fish stocks. |
| biodiversity | /ˌbaɪəʊdaɪˈvɜːsəti/ | (n) |
Đa dạng sinh học Eg: Healthy rivers support rich biodiversity. |
| ecosystem balance | /ˈiːkəʊˌsɪstəm ˈbæləns/ | (n.phr) |
Sự cân bằng hệ sinh thái Eg: Removing too many fish disrupts ecosystem balance. |
| habitat degradation | /ˈhæbɪtæt ˌdeɡrəˈdeɪʃən/ | (n.phr) |
Sự suy thoái môi trường sống Eg: Pollution causes habitat degradation near lakes. |
| bycatch | /ˈbaɪkætʃ/ | (n) |
Đánh bắt không chủ ý (các loài bị bắt nhầm ngoài mục tiêu) Eg: Bycatch is a major concern in commercial fishing. |
| tranquil waters | /ˈtræŋkwɪl ˈwɔːtəz/ | (n.phr) |
Mặt nước yên bình, tĩnh lặng Eg: Sitting by tranquil waters makes me feel at ease. |
Từ vựng về quy định & quản lý
| Từ vựng | Phát âm | Loại từ | Nghĩa tiếng Việt & Ví dụ |
| regulatorymeasures | /ˈreɡjʊlətri ˈmeʒəz/ | (n.phr) |
Các biện pháp quản lý, quy định chính thức Eg: Regulatory measures like size limits protect young fish. |
| closed season | /kləʊzd ˈsiːzən/ | (n.phr) |
Mùa cấm đánh bắt (để cá sinh sản) Eg: A closed season allows fish to breed and recover. |
Bài mẫu IELTS Speaking Part 1 topic Fishing
Chiến lược: Sử dụng công thức A.E.E (Answer → Explain → Example) để câu trả lời có chiều sâu.
Q1: Do you like fishing?
A: Yes, I do, mainly because it helps me unwind.
E: When I’m near a lake or a river, I feel calmer and less stressed.
E: For example, I sometimes go with a friend on Sunday mornings and we just chat while waiting for a bite.
Q2: How often do you go fishing?
A: Not very often, maybe once every couple of months.
E: I’m usually busy with work or study, so I can’t go regularly.
E: For instance, I normally go during short breaks or holidays.
Q3: Where do people usually go fishing in your country?
A: Many people fish in rivers, lakes, or small ponds in the countryside.
E: These places are quieter and easier to access than the sea for most people.
E: For example, in some towns, you can see locals fishing early in the morning near bridges.
Q4: Is fishing popular among young people?
A: I’d say it’s more popular among older people than young people.
E: Young people often prefer faster activities, while fishing requires patience.
E: For example, my parents enjoy fishing more than my younger cousins.
Q5: What equipment do you need for fishing?
A: You typically need a fishing rod, a reel, and some bait.
E: It’s not too complicated if you’re just a beginner.
E: For example, a simple rod-and-line setup is enough for freshwater fishing.
Q6: Would you like to learn fishing skills?
A: Yes, I would, because it’s a practical skill and also a relaxing hobby.
E: If I learn properly, I can enjoy it more and waste less time.
E: For example, I want to learn how to choose bait and find a good fishing spot.
Bài mẫu IELTS Speaking Part 2 chủ đề Fishing
Đề bài: Describe a time you went fishing. (Mô tả một lần bạn đi câu cá).
You should say:
-
where you went
-
who you went with
-
what you did there
-
and explain how you felt about it
Bài mẫu (Sample Answer):
I’d like to talk about a fishing trip I had near a small lake just outside the city. I went there with a close friend of mine who’s really into angling and wanted to teach me the basics, like how to choose bait, cast properly, and stay patient.
We arrived early in the morning, set up our fishing rods and tackle, and found a quiet spot near the shoreline where the water was completely still. At first, I felt slightly frustrated and restless because nothing happened for quite a while, and I kept checking my line as if I could force something to bite.
However, once I stopped focusing only on the “result” and started paying attention to the surroundings, my mood shifted. I felt genuinely calm listening to the birds, feeling the cool air, and watching the sunlight move across the tranquil waters, and it was almost like my brain finally slowed down after a busy week.
When I eventually felt a sudden pull on the line and managed to reel the fish in, I was honestly thrilled, not because it was a huge catch, but because it was a small moment of achievement and I felt proud that I had learned something practical. After that, I also felt more connected to nature, and I realised fishing is not only about catching fish, it’s about unwinding, reflecting, and enjoying the process rather than rushing for an outcome.
Bài mẫu IELTS Speaking Part 3 topic fishing
Đây là phần quan trọng nhất để bạn thể hiện vốn từ vựng về môi trường và xã hội.
Q1. Why do some people enjoy fishing?
Many people enjoy fishing because it offers a rare combination of mental escape and simple challenge. On the one hand, the quiet setting helps people switch off from constant notifications and everyday pressure, which can be surprisingly therapeutic. On the other hand, there is still a clear goal—you observe the water, choose the bait, and wait for the right moment—so it feels rewarding without being exhausting. For example, some office workers go fishing on weekends not to catch a lot of fish, but to unwind, reset their mind, and return to work feeling more balanced.
Q2. Do you think fishing is a good hobby for children?
It can be a good hobby for children, provided it is properly supervised and taught in a responsible way. Fishing can build patience, concentration, and respect for nature, because children learn that animals and ecosystems are not toys. However, adults should also set clear boundaries, such as safe locations, basic first aid awareness, and ethical angling practices like catch-and-release when appropriate. For instance, a parent could turn a fishing trip into a mini-lesson about local wildlife and explain why keeping small fish might damage fish stocks in the long run.
Q3. How can fishing affect the environment?
Fishing can be relatively harmless when it is small-scale, but it becomes harmful when people ignore rules or fish irresponsibly. The main environmental risks include overfishing, which reduces fish stocks, and damage to habitats through litter, discarded lines, or disturbing breeding areas. Over time, that can weaken biodiversity and disrupt the ecosystem balance. For example, if too many fish are removed from one area, it can affect predators, water quality, and even local communities that depend on fishing for income.
Q4. Should there be rules or limits on fishing?
Yes, there should be regulations, because rules are what make fishing sustainable rather than destructive. Limits such as fishing licenses, seasonal restrictions like a closed season, and minimum size requirements help protect breeding cycles and prevent fish populations from collapsing. Without these controls, short-term profit and convenience often win, and nature pays the price. For example, banning fishing during spawning season may feel inconvenient, but it ensures fish numbers recover and remain stable for future generations.
Q5. Do you think modern technology has changed fishing?
Absolutely, modern technology has changed fishing significantly, and the impact is mixed. Advanced equipment, like stronger reels, better rods, and even fish-finding devices, makes fishing more efficient and accessible to beginners. However, that same efficiency can increase pressure on fish stocks if it is not controlled, because people can catch far more than before. For instance, if many people use high-tech tools in the same area, it can lead to overfishing much faster, which is why regulatory measures matter even more today.
Lời kết
Hy vọng rằng với bộ từ vựng chất lượng và các bài mẫu chi tiết từ thầy Nam Phan, chủ đề “Fishing” sẽ không còn là nỗi lo của các bạn trong phòng thi IELTS Speaking. Hãy nhớ rằng, chìa khóa là biết cách liên hệ chủ đề này với các vấn đề lớn hơn về môi trường và sự thư giãn.
Chúc các bạn ôn tập hiệu quả và đạt kết quả cao! Đừng quên theo dõi ECE để cập nhật thêm nhiều bài học bổ ích khác nhé.
Đoàn Nương
Tôi là Đoàn Nương - Giám đốc trung tâm ngoại ngữ ECE. Tôi hiện đang là giảng viên của khoa ngôn ngữ các nước nói tiếng Anh - Trường Đại Học Quốc Gia Hà Nội. Tôi đã có 19 năm kinh nghiệm giảng dạy IELTS và 15 năm là giảng viên Đại Học. Tôi mong muốn đưa ECE trở thành trung tâm ngoại ngữ cho tất cả mọi người, mang tới cho học viên môi trường học tập tiếng Anh chuyên nghiệp và hiệu quả.
Tìm hiểu các khóa học tại ECE
Tin Tức Cùng Danh Mục
Describe a time when you received the wrong information (IELTS Speaking)
Bài đọc Fair Games IELTS Reading: Dịch song ngữ & đáp án chi tiết
Luyện đề IELTS Reading Margaret Preston (dịch & đáp án chuẩn)
Giải mã bài đọc IELTS Reading: Food for Thought (từ vựng & đáp án chi tiết)
